LINKI KODUJEMY W BBCODE URL !
Niestosowanie bbcode wiążę się z przeniesieniem tematu do kosza, bez wcześniejszego upomnienia

Kod: Zaznacz cały

[URL]LINK[/URL]

Elektryka w Sendzie- Jak odczytywać schemat?

#1
Witajcie.
Z racji że dość dużo osób ma problemy z elektryką w Sendzie to postanowiłem, opisać krótko schemat. Dużo osób pyta np. czemu mi nie działają światła, migacze itd. A wystarczy spojrzeć na schemat, żeby zobaczyć co może być tego przyczyną.
Jest kilka schematów do nowszych, starszych derbiaków, z regulatorami 5pinowymi i 6pionwymi.
Obrazek
Obrazek
Ja dzisiaj skupię się na schemacie z 5pinowym regulatorem.
1.Pierwsze co to przydało by się dowiedzieć jakie kolory mają nasze kable w Sendzie w porównaniu ze skrótami na schemacie:
Obrazek
Angielski chyba każdy troszkę zna i wie jak są kolory w tym języku :)
2. Zacznijmy od masy. Jest ona pociągnięta kabelkiem koloru żółto-zielonym (Y-GR). Żeby schemat był bardziej czytelny to będę po kolei zaznaczał kolorami poszczególne kable.
Obrazek
Zaznaczyłem ją grubą czarną linią. Jak widać idzie do lampy przedniej i tylnej, migaczy, akumulatora, podświetlania licznika, obrotomierza, wentylatora, czujnika oleju i paliwa, regulatora napięcia itd. Gasimy moto przekręcając stacyjkę na OFF i wtedy masa zwiera się z kabelkiem GR/B.
3. Akumulator, co jest z niego zasilane?
Obrazek
Na początku od akumulatora idzie bezpiecznik. Za bezpiecznikiem idzie sobie kabelek do regulatora napięcia a później do stacyjki. Do tego momentu zaznaczyłem ten fragment na schemacie kolorem czerwonym. Później gdy przekręcimy stacyjkę( NR 5 ) zwiera na ON i idzie prąd dalej. Zaznaczyłem to już różową linią. No i po kolei, zasila sobie: żarówki w liczniku, obrotomierz(2), klakson(8), wentylator(24) który złącza się przez czujnik(23) z masą, jeśli osiągnie daną temperaturę. Idzie też do czujników(10 i 11) stopu, które po zwarciu zaświecają tylną żarówkę tzw stop. Oraz idzie jeszcze do regulatora napięcia w którym też zasila migacze.
4. Prądnica- kabel żółty
Obrazek
Co zasila prądnica? A no chyba najważniejsze, czyli światła. Lecz działają one dopiero po przekręceniu stacyjki na 3 pozycję. Więc jeszcze wcześniej kabelek z prądnicy idzie do obrotomierza, oczywiście regulatora napięcia który nam stabilizuje napięcie, żeby nie było za wysokie. Idzie również do podgrzewania gaźnika(25). Lecz gdy przekręcimy stacyjkę na 3 pozycję to zasila światła krótkie(światła mijania) zaznaczone na schemacie kolorem zielonym, zasila również podświetlanie licznika. Po przełączeniu na przełączniku(12) zapalamy światła długie(światła drogowe) zaznaczone kolorem jasnym niebieskim.
5. Migacze.
Obrazek
Prosta sprawa, regulator napięcia daje nam sygnał prostokątny(czyli co ~1.5 sekundy się włącza 12V i wyłącza) i od niego idzie kabelek pomarańczowy do przełącznika. Przełącznikiem decydujemy czy chcemy załączyć prawy czy lewy migacz( fioletowy czy różowy) i sobie miga :) Jeszcze idzie do licznika gdzie mamy żarówkę która informuje nas o miganiu.

6. Ogólna zasada działania regulatora:
Obrazek
Jak widać ze schematu, prądnica zasila sobie światła prądem AC a potem idzie przez cały układ stabilizacyjny-> ładuje akumulator i zasila pozostałe rzeczy.

Myślę, że to komuś się przyda.
W tym temacie możecie zadawać pytania dotyczące schematu, jeśli czegoś nie rozumiecie i nie tylko :)
Pozdrawiam.
Użytkownicy, którzy podziękowali za post:
Kazek (4 gru 2014, o 00:50) • Feldark (26 gru 2014, o 22:09) • heniekn (27 gru 2014, o 11:22) • Waffell (26 lut 2015, o 00:24) • strz99 (4 mar 2015, o 20:13) • Kuba3412 (14 paź 2015, o 21:03) • Maciek102 (3 lis 2016, o 18:06)
Problem? Temat! nie PW!
Obrazek

Re: Elektryka w Sendzie- Jak odczytywać schemat?

#4
Witam,

Przeglądam sobie te schematy i zastanawia mnie jedna rzecz - od prądnicy do regulatora napięcia idzie tylko jeden przewód (żółty), który idzie też do świateł. Ni jak mi to nie pasuje do tego niemieckiego schematu, którego nie mogę ogarnąć.

Na nim jest jeszcze jedna cewka w prądnicy, od której idzie biały przewód do tego tyrystora w układzie ładowania. Ale na schemacie do sendy nie ma osobnych przewodów do świateł i do ładowania (nie ma osobnych cewek).

Ma ktoś gdzieś jakiś schemat takiego regulatora jaki naprawdę jest w sendzie? Bo u siebie mam cewkę Ducati, od niej jeden żółty do 6-pinowego regulatora, który oprócz ładowania akumulatora ma najprawdopodobniej jakiś ogranicznik amplitudy (napięcia z prądnicy) do świateł bo światła nie są podpięte bezpośrednio do prądnicy, tylko właśnie przez regulator (btw. jak kiedyś podpiąłem żarówkę 12v bezpośrednio to na wysokich obrotach mi się spaliła ;) ).
Jako że ten regulator zaczyna mi szwankować, myślę o zrobieniu własnego, tylko potrzebuję jakiegoś schematu. W sieci widziałem takie fajne z prostownikiem dwu połówkowym (Graetza), tylko wtedy musiałbym jeden koniec cewki odlutować od masy. Ze znalezieniem schematu z ogranicznikiem amplitudy też mam problem.

Re: Elektryka w Sendzie- Jak odczytywać schemat?

#5
Witajcie.
Mam problem ze swoją sendą, otóż nie mam w niej elektryki no i dziś chciałem zobaczyć co kupić aby ją zrobić. Okazało się że mój regulator ma tylko 3 wtyki
Obrazek
Zrobiłby ktoś dla mnie schemat jak podpiąć te co najpotrzebniejsze? (nie muszę mieć świateł, kierunków, klaksonu, żadnych czujników ale przydało by się ładowanie aku oraz wiatrak chłodnicy) chodzi tylko o to żeby derbiak odpalał.
Z góry dzięki za pomoc, jakoś się odwdzięczę :)
Keeway Hurricane 50 ->
Derbi Senda R 50 99r ->
Aprilia AF1 Sport Pro 125cc http://senda.pl/aprilia-af1-sport-pro-125cc-t34710.html ->
KTM LC2 125 ->
Derbi GPR Nude 50/70 http://senda.pl/post264160.html#p264160
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tutoriale & poradniki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

cron