Porting calculator- wyjaśnienie nieścisłości

#1
Witam, wiem że na forum istnieje dział poświęcony portingowi, ale na razie jest "martwy" dlatego zdecydowałem się napisać tutaj. Jestem na etapie dobierania mapy do cylindra który robię. Porting calculatorem nie posługuję się w celu uzyskania gotowej mapy, bardziej jako pomoc przy dobieraniu wysokości okien. Napotkałem pewien problem, mianowicie nie wiem czy porting calculator przy obliczaniu wysokości kanału dla danego kąta OWK (lub odwrotnie) wlicza wysokość rantu głowicy (raczej mało prawdopodobne ale może...) i squish (to prędzej) automatycznie (wiem że da się ustawić grubość uszczelki i dopasowanie tulei (barrel adjust))? Raczej nie a jeśli jednak to jaką ma on wartość? Dla testu założyłem że nic nie dodaje wpisałem dane mojego Airsala 80 racing przed przetoczeniem:
wydechowe 22mm
płuki 31mm
boost 32mm
grubośc uszczeliki ustawiłem na 0, dodałem wysokośc rantu głowicy 1,5mm i standartowy squisch 0,6mm. Oznacza to że w pole Barrel adjust wpisałem wartość 2,1mm. To co ujrzałem dość mocno mnie zszokowało:
wydechowe 193*OWK -może by jeszcze uszło
płuki 139*OWK -to już na pewno przegięcie...
boost 132*OWK- tu dużo ale "uszło by"
Obrazek
A musimy pamiętać że rozmawiamy tutaj o nie przerabianym Airsalu. Proszę Użytkowników obeznanych w temacie, aby pomogli mi rozgryźć ten program. Zrobił bym to sam mając już silnik i mogąc empirycznie sprawdzić wartości kątów otwarcia, wtedy szybko doszedłbym do wniosku co i ile dolicza porting calculator z automatu.

I jeszcze jedna sprawa rozotoczyłem cylinder na wymiar 58,4mm jutro sprawdzę średnicówką na ile dokładnie, ale chodzi o rząd wielkości jaki wcisk zrobić na pasowaniu tuleja- cylinder 0,05mm wystarczy? Mam do dyspozycji maszyny konwencjonalne ale jestem w stanie uzyskać dokładność 0,02mm mam nadzieję że wystarczy, oczywiście później cylinder pójdzie do szlifu.
pozdrawiam

Re: Porting calculator- wyjaśnienie nieścisłości

#2
Witam. Z tego co się orientuję to wiele osób próbuje rozgryźć ten program i też dokładnie nie wiadomo do czego niektóre funkcje służą, a najlepsze jest to, że nie ma do niego jakiejś sensownej instrukcji obsługi po polsku, bo wszystkiego po angielsku, przynajmniej ja, nie potrafię zrozumieć. Barrel Adjust to jest dopasowanie tulei, czyli jakby "wysunięcie tulei" po dopasowaniu uszczelki? Właściwie nie wiem jaka jest tego funkcja, program chyba zakłada, że tłok dojeżdza do końca tulei, a tym oknem jakoś podnosi się cylinder. Gdy do standardowej uszczelki 0,5mm dodałem do Barrel Adjust 0,5 mm to grubość uszczelki wzrosła mi do 1 mm, a kąt otwarcia okien zwiększył się. W zasadzie nigdy nie używałem tego, wartość zawsze 0,00 mm, uszczelkę owszem i wszystko wychodzi cacy. Bezpiecznie i bez pomyłek.

Co do pasowania, 0,05-0,06 jest odpowiednie.
Tuning 2T. Doradztwo i usługi:
-portingi cylindrów
-flow karterów
-obróbka tłoka
-szlif cylindrów
Obrazek

Re: Porting calculator- wyjaśnienie nieścisłości

#3
Po pierwsze.. Kto daje strojenie 12700 przy wydechowym na 192 ? przy takim wydechowym zalecane jest strojenie 10200-10500
Grubość uszczelki , np. jak damy uszczelkę 1mm to wiadomo że cylinder pojdzie do góry, to program obniza od gornej krawedzi tuleji o 1mm aby uszczelka to wyrównała (tak mi się wydaje) Po co uszczleka 2mm ? Czy to podkładka pod cylinder ? Mi jakos wychodzi przy 192 wydechowym 130 , program oblicza owk płuków do owk wydechu, polecam poradnik z simsony.net http://www.simsony.net/showthread.php?t ... calculator

Tu mam przykład mojego airsala do sendy
http://scr.hu/1qfz/s0b6z
Program pokazuje o ile mm podniesc kanał aby wyszło 185 z 164 . Wynosi 3,69mm , to samo jest z kanałami płuczącymi.
Teraz wszystko wyrównałem i program wskazal 0.00 czyli jest dobrze przy uszczelce 0.7mm
http://scr.hu/1qfz/wyzty
Barrel adjust to jest podkładka pod cylinder (chyba)
Gdy dałem podkładkę 2,5mm program każe podnieś wszystkie okna o 2,5mm aby wyrównać wszystko :) http://scr.hu/1qfz/t9msb
A tu gotowy cylinder , przy strojeniu 10k i komrecji 9.5bar ma byc ponad lekko 15KM. Zobaczymy co z tego wyjdzie :)
http://scr.hu/1qfz/9hf2e
Przy okazji odkryłem coś ciekawego... Można "obliczyć" przy jakich obr wystąpi ring flutter .
http://scr.hu/1qfz/lo34q
Wystarczy podać grubość pierścienia.
Za wszystkie błędy z góry przepraszam, ale jestem zaspany i możliwe że coś przekręciłem, lub źle napisałem :P

PS. a wyszło ci 138 przy 31mm ponieważ dałeś podkładkę 2mm ;)
A co do mapki to klikamy na pasku Tools > Port CAD
http://scr.hu/1qfz/mbjwe

I teraz mozna sie bawić :D
http://scr.hu/1qfz/x0xu3
~Bikepics!~[/url][/color]
>>Exc 125 by Mati9812!<< Pomogłem ? Daj "+"

Zapraszamy na nasz fp! !https://www.facebook.com/superdoofusriders

Re: Porting calculator- wyjaśnienie nieścisłości

#4
Przy grubszej uszczelce zmieniają się kąty otwarcia bo program uznaje że tłok nie będzie dochodził do górnej krawędzi tuleji to też będzie przy ruchu w dół wcześniej otwierał kanały a wcale nie musi tak być bo np. uszczelka się ugniecie i nie będzie to robić wielkiej różnicy.
Od siebie mogę dodać że ten program w ogóle nie jest przydatny przy projektowaniu cylindra, wystarczy program Steuerzeiten który się dobrze sprawdza bo robiłem wg niego wysokości kanałów i później sprawdzałem kątomierzem i wyniki były takie same, do robienia mapki polecam po prostu trochę wolnego czasu kartkę i ołówek i zrobisz mapkę jaką będziesz chciał bo np. w tym programie nie zrobisz 2 okien wydechowych i 2 boost portów bo po prostu się nie da

Re: Porting calculator- wyjaśnienie nieścisłości

#5
Mati9812, strojenie to akurat program automatycznie jakieś z dupy pokazuje, tam to akurat sterujesz wykresem, żeby dowiedzieć się, jaki kąt wydechowego ma być pod dane obroty. To z ring flutterem to ciekawa sprawa, ale akurat przy tych pierścieniach które są dedykowane do Sendowych tłoków nie ma obaw o te zjawisko, chyba że się zrobi jakiś cylinder kręcący nieprzeciętne obroty. Program oblicza też moc jaką można osiagnąć przy obrotach, co zresztą, jak łatwo się domyślić, nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością.
Jak ktoś lubi się bawić teoretyzując to program fajny, ogólne zasady pokazuje, ale ja np. podzielam zdanie dudusmt . Kiedyś się nim bawiłem, teraz do obliczania kątów to tylko Steuerzeiten, do tego wzory na powierzchnie okien i to w zasadzie wszystko. AutoCAD też słaby wg mnie, jak ktoś chce inną konfigurację okien to już lipa.

Programy z reguły nie są idealne, nie zawsze wszystko wychodzi tak jak powinno. Choćby programy do projektowania wydechów, porównajcie sobie np. wyniki z Pipe Design i EC2 dla takiego samego silnika, a różne wydechy wychodzą. Każdy dobry majster wydech liczy wg wzorów a nie wg programu.
Tuning 2T. Doradztwo i usługi:
-portingi cylindrów
-flow karterów
-obróbka tłoka
-szlif cylindrów
Obrazek

Re: Porting calculator- wyjaśnienie nieścisłości

#6
Lagon, wzorami tylko się liczy aby miec pewnosci i dokładnosc, bo żaden gówniany program tego nie zastąpi. A wysokosci akurat niby dobrze dobrał, ale nie liczy się tylko wysokosci ale również poweirzchnia okna i kąt wpadania :) A opcja z ring flutter też mnie zaciekawiła :P Zobaczymy co z tego wyjdzie w praktyce, bo teorii nigdy dokładnie nie jest.
A jak komus sie nudzi, to można jakieś 2 cylki zrobić taki sam port wg. porgramu i wg. własnych obliczeń, ciekawe jak to się by sprawdziło :P
~Bikepics!~[/url][/color]
>>Exc 125 by Mati9812!<< Pomogłem ? Daj "+"

Zapraszamy na nasz fp! !https://www.facebook.com/superdoofusriders

Re: Porting calculator- wyjaśnienie nieścisłości

#8
Tak jak pisałem program chciałem użyć wyłącznie do poznania kątów otwarcia dla różnych okien:
Porting calculatorem nie posługuję się w celu uzyskania gotowej mapy, bardziej jako pomoc przy dobieraniu wysokości okien.
Kto daje strojenie 12700 przy wydechowym na 192 ?
Serio uważasz że chcę strojenie prawie 13k? Przecież ten wykres tylko pokazuje jakie kąty są dla jakiego strojenia, to nie ma wpływu na obliczenia programu (tylko na szacowaną moc czy właśnie ring futter).
PS. a wyszło ci 138 przy 31mm ponieważ dałeś podkładkę 2mm
Przecież wyraźnie napisałem po co dołożyłem te 2,1mm... Skoro masz airsala to popatrz jak w nim wygląda głowica a właściwie rant- wchodzi do wnętrza tulei co uniemożliwia dojście tłoka do górnej krawędzi cylindra (dochodzi właśnie te 2,1mm niżej) tak jak zakłada program a przecież jeszcze trzeba dołożyć squish. Zrozumiałbym że program może taką albo podobną wartość doliczać automatycznie gdyby wszystkie cylindry wyglądały tak samo (rant głowicy wchodzi do tulei zawsze te 1,4-1,6mm) ale przecież przykładowo w którymś silniku piaggio tłok dochodzi do górnej krawędzi tulei, przez co kąty się diametralnie zmieniają. Do opracowania mapki będę wykorzystywał Auto cad-a (2 wydechowe i 2 boosty), nawet powierzchnią okien wyliczoną przez program nie będę się sugerował... Więc skoro tak trudno rozgryźć ten program to może ktoś zna pewny sposób na prawidłowe wyliczenie wysokości okien?
pozdrawiam

Re: Porting calculator- wyjaśnienie nieścisłości

#11
Co by nie powiedzieć to chyba masz rację, pamiętam że Bell podawał wzory na to- tak będzie najbezpieczniej bo sam sobie pododaje wysokość rantu i squish ;) ewentualnie później porównam z wyliczeniami z porting calculator-a, czy steuerzeiten. Jak mi czas pozwoli to wrzucę tutaj mapkę cylindra i poproszę o ocene, ewentualne sugestie. Pozdrawiam
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pytania”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

cron