Reanimacja motoru Derbi Senda 125ccm 4t

#1
Wiem, że to mój początek na tym forum, ale zapisałem się właśnie z tego powodu, żeby uzyskać u was jakąś pomoc.

Proszę tylko o wypowiedzi takich co wniosą coś konstruktywnego do tematu.

Na swojej własnej stronie (http://wojtek.robieto.pl/derbi-senda/) opisałem również przebieg prac przy tym projekcie.

Pacjent:
Składak Derbi Senda 125 cm³, 4-ro suw (nie wiem jaki dokładnie model)
Moduł zapłonowy typu CDI - zmienny kąt wyprzedzenia.

Trafił w moje ręce na zrobienie instalacji od podstaw.
Właściciel kupił go w stanie jak widać na tych fotkach poniżej... [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ]

Oczywiście motorek w komplecie, ze wszystkimi siedzeniami i plastikami. Tu już trochę rozebrany.
Ogólnie instalację można opisać jako zlepek 2 różnych połączonych gdzieś pod zbiornikiem paliwa, gdzie coś się urwało, przypaliło i przestało działać ...
Na fotkach jednak nie wszystko widać, ale i tak je tu wcisnę:
[ Link do obrazka ]

Zacząłem "sprzątać" i rozeznawać się w gąszczu kabelków... [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ] Niektóre rozwiązania były naprawdę dość kontrowersyjne: [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ] Fakt faktem, że nawet część z tego, była oryginalnym rozwiązaniem włoskich elektryków.

Takie rzeczy na pewno nie były nawet w zamyśle włoskich konstruktorów, bo ta wiązka, którą trzymam w ręku nie była do niczego podłączona: [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ] Po zdjęciu zbędnych kilogramów taśmy izolacyjnej oraz miedzianego złomu... [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ]

Część elementów wymagała wymiany [ Link do obrazka ] Teraz po tym całym pięknym przydługim wstępie, napiszę że ogólnie, po kilku dniach roboty, zaczęło się świecić to i owo, ale nie działa najważniejsze - motocykl nie odpala :facepalm:

Oryginalna cewka (cholera wie czy oryginalna) nie dawała iskry wcale - została wymieniona na nową. Kolejny element moduł, wedle oryginalnego schematu powinien być zasilany osobną cewką, z której sygnał wraz z sygnałem z impulsatora ma trafić do modułu i docelowo do cewki wysokiego napięcia. Ale tu już jest inny silnik.

Według wszelkich schematów, a przestudiowałem ich już trochę, same lampki to pan pikuś, bo ta część drutologii już jest na swoim miejscu i nawet działa :P

Z silnika wychodzi wiązka 6 przewodów:
3 fazy z prądnicy/alternatora/magneta na regulator i do zasilania całości i ładowania akumulatora.
i pozostałe 3:
1.impulsator
2.jego masa
3.czujnik neutralnego położenia skrzyni

Zasadnicze pytanie, czy ktoś jest w stanie polecić jakiegoś naprawdę kumatego moto-elektryka, który będzie w stanie podpowiedzieć jaki zastosować moduł zapłonowy ?

Ten który był na pewno już nie działa, więc trzeba wstawić jakiś inny, który zadziała tak jak należy i odpowiednio wysteruje iskrę na silnik z odpowiednim przyspieszeniem zapłonu !

Schemat całej elektryki, który pasuje idealnie do tego rozwiązania wygląda następująco: [ Link do obrazka ]

Dysponuję już pokaźną ilością różnych ciekawych materiałów do tego sprzętu, jak coś potrzeba, to tu jeszcze wrzucę.

Dodam jeszcze, że nie mam wiedzy z czego jest silnik...
Może jak wrzucę fotki, to ktoś rozpozna i było by wiadomo z czego wziąć moduł.

A w ogóle, to przepraszam, że tak mało składnie napisałem tego posta :oops:

Jak potrzeba jeszcze jakichś informacji na temat tego sprzętu, uzupełnię co wiem, a resztę postaram się dopytać.

To co, pomoże ktoś?
Ostatnio zmieniony 7 mar 2018, o 22:49 przez 4tech, łącznie zmieniany 4 razy.
Robię dużo, żeby nic nie robić :)

Re: Reanimacja motoru Derbi Senda 125ccm 4t

#3
vcu, dzięki za odzew w temacie.

Właśnie dlatego powstał ten temat, bo nie mam żadnej pewności z czego jest silnik, oprócz zapewnień właściciela, któremu poprzedni właściciel powiedział, że silnik jest z innej Sendy...

Tak, najpierw zatem chciałbym ustalić, co to za serducho, żeby dopasować odpowiedni moduł.

Dlaczego nie kupiłem takiego samego modułu?
Powód dość banalny - nie mam absolutnie żadnej pewności, że ten który był, został przełożony wraz z silnikiem.
Dla przypomnienia, z jakiegoś powodu szlag go trafił, prawdopodobnie jak całą resztę odbiorników prądu...

Ogólnie, to zrobiłem jeszcze kilka fotek bardziej skierowanych na silnik i samego modułu.
Wygląda to tak: [ Link do obrazka ] Znalazłem jakieś oznaczenia na kadłubie, ale nie wiem czy do czegoś się to nadaje: [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ] i numerki seryjne: [ Link do obrazka ] Tutaj kawałek rozrusznika: [ Link do obrazka ] I większy rzut okiem na ramę i silnik: [ Link do obrazka ] Sam moduł, chyba dość pospolite rozwiązanie ale tak jak już wspomniałem, nie wiem czy on był w komplecie z silnikiem, czy trafił tu zupełnie przypadkowo, bo zadziałał...

Zdjęcia samego modułu: [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ] Instalacja która "wisiała" jeszcze na motorze była z grubsza taka jak na tym schemacie: [ Link do obrazka ] Całość była spięta dodatkowymi kabelkami połączonymi w dziwne supełki i inne niezbyt sprawne łączniki :gwizd:

Kto kuma chociaż trochę elektrykę, to zobaczy, że ta instalacja ma się nijak do tego silnika, więc trzeba było przelać to wszystko tutaj na forum, żeby ktoś mógł mnie nakierować na jakieś sensowne rozwiązane tego zjawiska.

-- 22 maja 2015, o 11:46 --

Witam, po małej chwilce...
Jak widzę, nie za dużo informacji się u was dowiem, ale mam więcej info na temat silnika. Konstrukcja jest Hondy - tak bynajmniej twierdzi jeden mechanik, a drugi potwierdził mi jego teorię. Jeden od drugiego totalnie niezależny.
Oprócz tego, udało mi się potwierdzić, że ten moduł który był, był dedykowany takiemu silnikowi, czyli raczej w tą ramę trafił wraz z tym konkretnym silnikiem.

Wiem już za czym się muszę rozglądać, ale niestety nie spodobały mi się wyniki moich poszukiwań, czyli ceny takich modułów.

Zatem, kto może polecić jakiś sklep - zwykły, internetowy, jakikolwiek - w którym dostanę taki moduł, jak umieściłem na fotkach powyżej ?
Za każdą podpowiedź będę bardzo wdzięczny.

-- 27 maja 2015, o 13:27 --

Dziś dostałem potwierdzenie, że to silnik z Hondy, a dokładnie XL/XR 125R.
Dokładnie taki sam silnik, jak na tym zdjęciu znalezionym w necie: [ Link do obrazka ] To potwierdzenie dostałem od jednego ze sprzedających moduły do motocykli i motorowerów
na znanym naszym portalu aukcyjnym.
Owe zapytanie rozesłałem do ponad 15 różnych serwisów/sklepów/prywatnych ludzi wystawiających cokolwiek na allegro w temacie modułów zapłonowych.
Co ciekawe, tylko od dwóch kontaktów dostałem odpowiedź cokolwiek pomocną.

Jeden z nich zaproponował mi odpowiedni moduł po przeróbkach z Peugeota Elyseo.
Zamówiłem go, zapewne w najbliższy weekend składam wszystko do kupy.

Sprawdzę sobie jeszcze na wszelki wypadek schemat elektryczny tego XLR'a...

-- 29 maja 2015, o 20:10 --

Schematy OK!

A dziś pocztą przyszła przesyłka. Zawartość paczki pozytywnie nastroiła do montażu: [ Link do obrazka ]
Gościu sprzedający moduł zaopatrzył mnie na gotowo w dodatkową wtyczkę i instrukcję podłączenia wraz z uproszczonym schematem i procedurą testującą :-)

Pewnie taki moduł mogłem kupić za jakieś 20-40 zł, ale musiałbym wiedzieć który konkretnie kupić - i w tym cały szkopuł ...
Z tej właśnie przyczyny zapłaciłem więcej, by mieć właśnie z opisem i zapewnieniem, że to zadziała.
Ryzyko niewielkie, więc teraz tylko muszę znaleźć chwilkę, żeby go założyć.

Obym znalazł na to czas przez ten weekend, jeśli nie, to dopiero w poniedziałek...

Dużo pracy z tym nie będzie, a dzięki takim wyprowadzeniom przewodów, wszystkie kabelki ładnie się podłączy do nowej instalacji !

Na pewno się podzielę wynikami prac.

-- 2 cze 2015, o 07:11 --

Sprzęt został poskładany, odpalony i przetestowany.
Działa jak należy :hd:

Kilka fotek gotowego: [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ] [ Link do obrazka ] Jak ktoś ma ochotę zobaczyć krótki filmik z pierwszego oficjalnego odpalenia, to zapraszam:

http://www.youtube.com/watch?v=zTNJEY8yUUs

Również na swojej własnej stronie zrobiłem wpis na temat tego projektu:
http://wojtek.robieto.pl/derbi-senda/

Dziękuję za komentarze, choć wiele ich nie było...
Pozdro,
4tech
Ostatnio zmieniony 7 mar 2018, o 22:45 przez 4tech, łącznie zmieniany 2 razy.
Robię dużo, żeby nic nie robić :)

Re: Reanimacja motoru Derbi Senda 125ccm 4t

#4
Sory ale czemu nazywasz ten motocykl senda Baja 125 jak to jest RS'ka 50 z silnikiem od sendy? Druga sprawa, wystarczyło wpisać w google grafika "senda 125" i byś widział od czego jest silnik, i skąd moduł dobrać, mogłeś nawet kupić cewko-moduł, byś miał mniej walenia się z tą elektryką.
Motorynka pony> Derbi senda R 98 "stara buda" > Honda CBR 125R > Zipp Quantum > Derbi senda X-race SM 2006 > Derbi senda 125 SM 4T > Husqvarna SMS 125 2006

Re: Reanimacja motoru Derbi Senda 125ccm 4t

#5
No widzisz kolego, nie wszystko takie oczywiste jak na to tutaj patrzysz :rolleyes:
Jak byś zobaczył ten sprzęt na własne oczy, nie sądzę, żebyś miał taką pewność jak teraz tu napisałeś.
Plastiki i owiewka ewidentnie z RS'ki jest założona dość na siłę na ten motorek, dlatego ja takiej pewności nie miałem, po drugie uwierzyłem w to co powiedział mi właściciel.
A oryginalnie owszem, siedział tam silnik 50'tka i pewnie nie byłoby problemu z odpaleniem gdyby nadal był tam taki sam.

Wpisanie w google grafika "senda 125" daje zbyt ogólne wyniki i obejrzeć można przeróżnej maści sprzęty, z różną ramą i owiewkami.

Elektrykę tak czy siak trzeba było zrobić od podstaw, bo nic nie działało, a całość wyglądem przypominała bardziej pajęczynę niż cokolwiek innego.

Na szczęście inwestor (właściciel) miał na tyle cierpliwości, żeby zrobić wszystko zgodnie ze sztuką, żeby nic mu się nie rozpierniczyło podczas jazdy.
I tak pożałował kasy, żeby odpowiednich kolorów użyć do odpowiednich obwodów, ale całość działa i gość jest zadowolony :D
Jeździ już chwilkę i wszystko jest OK.

Na pewno można było się z tym mniej walić, tak jak napisałeś, ale to zazwyczaj brzydko wygląda ;)
Ja osobiście nie lubię druciarstwa.

Na swojej własnej stronie (http://wojtek.robieto.pl/derbi-senda/) opisałem również przebieg prac przy tym projekcie.
Robię dużo, żeby nic nie robić :)