1. Czym różni się silnik EBS od silnik D50B0? Dlaczego powstały?
Silnik EBS był pierwszym silnikiem montowanym do roku 2006 w sendzie, następnie zastąpił go nowszy model D50B0 produkowany od 2006 roku do teraz. Powodem były normy emisji spalin. D50B0 to euro3, natomiast EBS to euro2. Silniki różnią się tym, że obieg wody w EBSie prowadzony jest na zewnątrz, natomiast w D50B0 woda biegnie karterami. Wał, cylinder z EBS'a do D50B0 (i na odwrót) nie pasują! Tarcze sprzęgła pasują. Do silnika EBS jest więcej części zamiennych oraz tuningowych.
2. Jakie powinno być spalanie seryjnej sendy?
Spalanie powinno wahać się na poziomie 3,5l.
3. Gdzie w sendzie znajdują się blokady?
Pierwsza, w sumie najważniejsza blokada znajduje się w dyfuzorze, jest nią katalizator, usunięcie go spowoduje przypływ mocy, jest to bezpieczny zabieg w 110%. Kolejną blokadą jest mała dysza w gaźniku, powinno się wymienić ją na większą. Trzecią blokadą są 3 rurki na puszce filtra powietrza, po zdjęciu ich motocykl dostanie więcej powietrza.
4. Czy po usunięciu katalizatora senda będzie głośniejsza?
Dźwięk się zmieni, lecz głośność nieznacznie.
5. Czy założenie filtra stożkowego do seryjnego silnika wpłynie na jego osiągi?
Nie zmieni się nic oprócz dźwięku. Nabierze basu.
6. Jakie filtry są lepsze? Siatkowe czy gąbkowe?
Oczywiście, że gąbkowe. Zwłaszcza kiedy wybierasz między dwoma chińskimi zamiennikami. Jeśli już pragniesz mieć siatkowy, to tylko renomowanych firm.
7. Jak sprawdzić stan mojego cylindra? Jakie są objawy?
Najlepszym sposobem na sprawdzenie kondycji cylindra jest wkręcenie manometru, otwarcie maksymalnie przepustnicy i kopanie starterem dopóki skala nie przestanie rosnąć. Zabieg oczywiście musi odbyć się na ciepłym silniku. Możemy też sprawdzić to podczas jazdy, trzeba poprostu sende rozpędzić na ostatnim biegu do maksymalnej prędkości i sprawdzić czy obroty dochodzą do końca skali. Pamiętajcie że nie zawsze winny jest cylinder, czasem możliwe jest też, że to tłok zakończył swój żywot, lub pierścienie.
8. Co daje zamiana gaźnika na większy? Czy wzrośnie spalanie?
Zmiana gaźnika ogólnie poprawi pracę jednostki, silnik stanie się elastyczniejszy i poprawi się chłodzenie wewnętrzne silnika. To, czy zmieni się spalanie, zależy też od tego jaki gaźnik wsadzamy. Zmieniając z 14mm na 17,5 nie powinno być ogromnej różnicy, są to setki mililitrów, a efekt odczuwalny.
9. Jakie są optymalne przełożenia do seryjnego silnika? O co chodzi z ilością zębów zębatki?
Optymalne przełożenia dla seryjnego silnika to 14/53, biegi są wystarczająco długie, a mocy nie brakuje. Ilość zębów zębatki zależy od tego, czy nasz motocykl będzie miał krótsze biegi co wpłynie na przyśpieszenie, czy długie, co wpłynie na v-max. Im większą mam zębatkę z przodu, tym biegi są dłuższe, natomiast jeśli założymy do tyłu większą, wzrośnie przyśpieszenie.
10. Jak wyczyścić gaźnik?
Najpierw odkręcamy komore pływakową i sprężonym powietrzem przedmuchujemy go. Jeśli nie mamy kompresora, odkręcamy każdą dysze i przedmuchujemy ustami. Komore pływakową możemy umyć np. benzyną ekstrakcyjną.
11. Plastiki w mojej sendzie są popękane i podarte! Gdzie mogę kupić nowe?
Nowe plastiki możesz zamówić w salonie derbi, lecz to będzie cię kosztowało tyle, co druga senda. Prawda niestety jest taka, że lepiej kupić używane i je pomalować, wyjdzie cię jakieś 90% taniej niż nowe. Do sendy można także kupić tuningowe zestawy jakie wykonuje TunR, lub TNT. Jest to wydatek około 500zł.
12. Czy aby wyjąć gaźnik potrzebuje wyjmować bak?
Nie jest to konieczne, lecz jest wtedy wygodniej.
13. Moja senda po odpaleniu dymi na biało, co się stało?
Twój tłok wybrał papieża. Tak naprawdę, to płyn chłodniczy zaczął się przedostawać do komory spalania. Winowajcą jest uszczelka pod głowicą, należy ją wymienić.
14. Czym różni się cylnder żeliwny od aluminiowego?
Heh, wykonaniem. Żeliwny wykonany jest z żeliwa, natomiast aluminiowy to wytwór stopu aluminium z tuleją pokrytą twardą, szklaną powłoką zwaną NICASILem. Cylinder aluminiowy lepiej oddaje temperature, lecz jest to różnica paru stopni, max 10*C. Jeszcze jedną różnicą są koszty niepoprawnej eskploatacji, patrz punkt niżej.
15. Co zrobić jeśli mój ALUMINIOWY cylinder się zatarł? Co jeśli zatarł się żeliwny?
Nic. Niestety nie możesz nic zrobić z nim, choć są tylko dwie drogie opcje które się zupełnie nie opłacają. Pierwsza opcja to położenie na nowo powłoki nicasilu, koszt ok. 600zł, a drugą opcją jest wbicie nowej, żeliwnej tulei, koszt około 400zł + dobór tłoka. W przypadku żeliwnego cylindra, koszty są dużo mniejsze. Jest to kwota 200zł za wykonanie szlifu + dobór tłoka.
16. Czym różni się tłok z jednym pierścieniem od tego z dwoma?
Podstawową różnicą jest oczywiście tarcie, co także wpływa na temperature pracy. Cylinder z jednym pierścieniem ma mniejszą kompresje, natomiast mniejsze opory, dzięki czemu lepiej wkręca się na obroty. Dwu pierścieniowy jest wytrzymalszy, zrobi więcej kilometrów.
17. Czy wydech od cylindra z silnika D50B0 podejdzie do cylindra z EBS'a?
Tak.
18. Czy chińskie zamienniki cylindrów są dobre?
Opinie są różne, lecz w ostateczności cylindry same w sobie nie są złe, tłoki są plastikowe, padają najszybciej. Krąży teza zakładania markowych tłoków do chińskich cylindrów i dzięki temu wiele z nich jeździ do dziś.
19. Jaki olej polecacie do mieszanki?
Najbardziej ceniony Castrol Power Racing 2T. Z droższych olei to oleje Bel-Ray oraz IPONE.
20. Jaką dawke oleju dozuje dozownik?
Dozownik podaje dawkę oleju równą proporcji 1:50. Da się ją przestawić, trzeba zdjąć dekielek i sprawdzić czy strzałki na półksiężycu pokrywają się z kreską na dozowniku. Wtedy dawka jest odpowiednia. (1:50)
21. Posiadam cylinder większej pojemności, jaką lać mieszankę?
Powyżej 50cc, czyli do cylindrów 70cc, 80cc zalecana jest dawka 1:40. Na dotarciu - 1:33.
22. Jaka świeca zalecana jest do seryjnej sendy?
BR9ES.
23. Co daje sportowy wydech? Warto?
Sportowy wydech znacznie poprawia osiągi, jest to najważniejsza część w tuningu silnika dwu suwowego. Taki wydech kręci większe obroty, ma wyżej rezonans i jest on mocniejszy, bardziej odczuwalny. Im wyżej silnik wchodzi w rezonans tym mocniejszy jest rezonans, lecz ma mniejszą moc w dolnej partii obrotów (przed rezonansem)
24. Jaki sklep z częściami zamiennymi najbardziej polecacie?
mieloch.pl - największy wybór i dobre ceny. mniej znane sklepy z wyższymi cenami lecz i z dość egotycznymi częściami to scooter-kingz.pl oraz racing-planet.pl
25. Co to jest, oraz co daje porting?
Porting jest to ingerencja w wysokość okien płuczących oraz okna wydechowego, dzięki czemu cylinder uzyskuje dużo większą moc.
26. Zmieniłem cylinder na większą pojemność, czy opłaca mi się wymieniać także wał? Czy to coś da oprócz wytrzymałości?
Powinieneś. Zmieniając wał na sportowy zwiększasz ciśnienie w komorze korbowej, przez co mieszanka dolatuje do komory spalania szybciej. Oprócz tego, nie będziesz się obawiał o ewentualne pęknięcie korbowodu, lub wysypanie się jego łożyska, ponieważ sportowe wały dzięki idealnie wyważonym przeciwwagom są przystosowane do większych przeciążeń jakim jest twój nowy, większy cylinder.
27. Jak powinno docierać się cylinder?
Cylinder aluminiowy powinno się docierać około 300km lejąc mieszankę 1:33 (w przypadku 50cc wystarczy 1:40), pilnować temperatury podczas jazdy oraz rozgrzewać silnik przed każdą jazdą. Oczywiście docieranie nie ma polegać na jeździe z prędkością 50km/h przed rezonansem, należy silnik trzymać w każdej partii obrotów, lecz nie utrzymywać stałych przez dłuższy czas. W przypadku żeliwnego cylindra procedura jest ta sama, tylko, że musimy docierać dłużej, przez około 500km.
28. Czym różnią się lagi Upside-Down od zwykłych?
Na pewno jak zauważyłeś, lagi USD (upside-down) to odwrócona wersja zwykłych. Takie zawieszenie lepiej wybiera wszelakie nierówności, oraz według wielu osób, poprostu kozacko wygląda.
29. Czy wiatrak komputerowy założony na chłodnice obniży temperature silnika?
Nieznacznie, prawie wcale. Lepszą inwestycją jest oryginalny, który nie dość że pasuje, to ma większe łopatki i szybciej się kręci.
30. Co jeśli nalałem za dużo oleju do skrzyni i się nie wylewa?
Uszczelniacze mogą na tym ucierpieć, zaczną przepuszczać.
Silnik EBS był pierwszym silnikiem montowanym do roku 2006 w sendzie, następnie zastąpił go nowszy model D50B0 produkowany od 2006 roku do teraz. Powodem były normy emisji spalin. D50B0 to euro3, natomiast EBS to euro2. Silniki różnią się tym, że obieg wody w EBSie prowadzony jest na zewnątrz, natomiast w D50B0 woda biegnie karterami. Wał, cylinder z EBS'a do D50B0 (i na odwrót) nie pasują! Tarcze sprzęgła pasują. Do silnika EBS jest więcej części zamiennych oraz tuningowych.
2. Jakie powinno być spalanie seryjnej sendy?
Spalanie powinno wahać się na poziomie 3,5l.
3. Gdzie w sendzie znajdują się blokady?
Pierwsza, w sumie najważniejsza blokada znajduje się w dyfuzorze, jest nią katalizator, usunięcie go spowoduje przypływ mocy, jest to bezpieczny zabieg w 110%. Kolejną blokadą jest mała dysza w gaźniku, powinno się wymienić ją na większą. Trzecią blokadą są 3 rurki na puszce filtra powietrza, po zdjęciu ich motocykl dostanie więcej powietrza.
4. Czy po usunięciu katalizatora senda będzie głośniejsza?
Dźwięk się zmieni, lecz głośność nieznacznie.
5. Czy założenie filtra stożkowego do seryjnego silnika wpłynie na jego osiągi?
Nie zmieni się nic oprócz dźwięku. Nabierze basu.
6. Jakie filtry są lepsze? Siatkowe czy gąbkowe?
Oczywiście, że gąbkowe. Zwłaszcza kiedy wybierasz między dwoma chińskimi zamiennikami. Jeśli już pragniesz mieć siatkowy, to tylko renomowanych firm.
7. Jak sprawdzić stan mojego cylindra? Jakie są objawy?
Najlepszym sposobem na sprawdzenie kondycji cylindra jest wkręcenie manometru, otwarcie maksymalnie przepustnicy i kopanie starterem dopóki skala nie przestanie rosnąć. Zabieg oczywiście musi odbyć się na ciepłym silniku. Możemy też sprawdzić to podczas jazdy, trzeba poprostu sende rozpędzić na ostatnim biegu do maksymalnej prędkości i sprawdzić czy obroty dochodzą do końca skali. Pamiętajcie że nie zawsze winny jest cylinder, czasem możliwe jest też, że to tłok zakończył swój żywot, lub pierścienie.
8. Co daje zamiana gaźnika na większy? Czy wzrośnie spalanie?
Zmiana gaźnika ogólnie poprawi pracę jednostki, silnik stanie się elastyczniejszy i poprawi się chłodzenie wewnętrzne silnika. To, czy zmieni się spalanie, zależy też od tego jaki gaźnik wsadzamy. Zmieniając z 14mm na 17,5 nie powinno być ogromnej różnicy, są to setki mililitrów, a efekt odczuwalny.
9. Jakie są optymalne przełożenia do seryjnego silnika? O co chodzi z ilością zębów zębatki?
Optymalne przełożenia dla seryjnego silnika to 14/53, biegi są wystarczająco długie, a mocy nie brakuje. Ilość zębów zębatki zależy od tego, czy nasz motocykl będzie miał krótsze biegi co wpłynie na przyśpieszenie, czy długie, co wpłynie na v-max. Im większą mam zębatkę z przodu, tym biegi są dłuższe, natomiast jeśli założymy do tyłu większą, wzrośnie przyśpieszenie.
10. Jak wyczyścić gaźnik?
Najpierw odkręcamy komore pływakową i sprężonym powietrzem przedmuchujemy go. Jeśli nie mamy kompresora, odkręcamy każdą dysze i przedmuchujemy ustami. Komore pływakową możemy umyć np. benzyną ekstrakcyjną.
11. Plastiki w mojej sendzie są popękane i podarte! Gdzie mogę kupić nowe?
Nowe plastiki możesz zamówić w salonie derbi, lecz to będzie cię kosztowało tyle, co druga senda. Prawda niestety jest taka, że lepiej kupić używane i je pomalować, wyjdzie cię jakieś 90% taniej niż nowe. Do sendy można także kupić tuningowe zestawy jakie wykonuje TunR, lub TNT. Jest to wydatek około 500zł.
12. Czy aby wyjąć gaźnik potrzebuje wyjmować bak?
Nie jest to konieczne, lecz jest wtedy wygodniej.
13. Moja senda po odpaleniu dymi na biało, co się stało?
Twój tłok wybrał papieża. Tak naprawdę, to płyn chłodniczy zaczął się przedostawać do komory spalania. Winowajcą jest uszczelka pod głowicą, należy ją wymienić.
14. Czym różni się cylnder żeliwny od aluminiowego?
Heh, wykonaniem. Żeliwny wykonany jest z żeliwa, natomiast aluminiowy to wytwór stopu aluminium z tuleją pokrytą twardą, szklaną powłoką zwaną NICASILem. Cylinder aluminiowy lepiej oddaje temperature, lecz jest to różnica paru stopni, max 10*C. Jeszcze jedną różnicą są koszty niepoprawnej eskploatacji, patrz punkt niżej.
15. Co zrobić jeśli mój ALUMINIOWY cylinder się zatarł? Co jeśli zatarł się żeliwny?
Nic. Niestety nie możesz nic zrobić z nim, choć są tylko dwie drogie opcje które się zupełnie nie opłacają. Pierwsza opcja to położenie na nowo powłoki nicasilu, koszt ok. 600zł, a drugą opcją jest wbicie nowej, żeliwnej tulei, koszt około 400zł + dobór tłoka. W przypadku żeliwnego cylindra, koszty są dużo mniejsze. Jest to kwota 200zł za wykonanie szlifu + dobór tłoka.
16. Czym różni się tłok z jednym pierścieniem od tego z dwoma?
Podstawową różnicą jest oczywiście tarcie, co także wpływa na temperature pracy. Cylinder z jednym pierścieniem ma mniejszą kompresje, natomiast mniejsze opory, dzięki czemu lepiej wkręca się na obroty. Dwu pierścieniowy jest wytrzymalszy, zrobi więcej kilometrów.
17. Czy wydech od cylindra z silnika D50B0 podejdzie do cylindra z EBS'a?
Tak.
18. Czy chińskie zamienniki cylindrów są dobre?
Opinie są różne, lecz w ostateczności cylindry same w sobie nie są złe, tłoki są plastikowe, padają najszybciej. Krąży teza zakładania markowych tłoków do chińskich cylindrów i dzięki temu wiele z nich jeździ do dziś.
19. Jaki olej polecacie do mieszanki?
Najbardziej ceniony Castrol Power Racing 2T. Z droższych olei to oleje Bel-Ray oraz IPONE.
20. Jaką dawke oleju dozuje dozownik?
Dozownik podaje dawkę oleju równą proporcji 1:50. Da się ją przestawić, trzeba zdjąć dekielek i sprawdzić czy strzałki na półksiężycu pokrywają się z kreską na dozowniku. Wtedy dawka jest odpowiednia. (1:50)
21. Posiadam cylinder większej pojemności, jaką lać mieszankę?
Powyżej 50cc, czyli do cylindrów 70cc, 80cc zalecana jest dawka 1:40. Na dotarciu - 1:33.
22. Jaka świeca zalecana jest do seryjnej sendy?
BR9ES.
23. Co daje sportowy wydech? Warto?
Sportowy wydech znacznie poprawia osiągi, jest to najważniejsza część w tuningu silnika dwu suwowego. Taki wydech kręci większe obroty, ma wyżej rezonans i jest on mocniejszy, bardziej odczuwalny. Im wyżej silnik wchodzi w rezonans tym mocniejszy jest rezonans, lecz ma mniejszą moc w dolnej partii obrotów (przed rezonansem)
24. Jaki sklep z częściami zamiennymi najbardziej polecacie?
mieloch.pl - największy wybór i dobre ceny. mniej znane sklepy z wyższymi cenami lecz i z dość egotycznymi częściami to scooter-kingz.pl oraz racing-planet.pl
25. Co to jest, oraz co daje porting?
Porting jest to ingerencja w wysokość okien płuczących oraz okna wydechowego, dzięki czemu cylinder uzyskuje dużo większą moc.
26. Zmieniłem cylinder na większą pojemność, czy opłaca mi się wymieniać także wał? Czy to coś da oprócz wytrzymałości?
Powinieneś. Zmieniając wał na sportowy zwiększasz ciśnienie w komorze korbowej, przez co mieszanka dolatuje do komory spalania szybciej. Oprócz tego, nie będziesz się obawiał o ewentualne pęknięcie korbowodu, lub wysypanie się jego łożyska, ponieważ sportowe wały dzięki idealnie wyważonym przeciwwagom są przystosowane do większych przeciążeń jakim jest twój nowy, większy cylinder.
27. Jak powinno docierać się cylinder?
Cylinder aluminiowy powinno się docierać około 300km lejąc mieszankę 1:33 (w przypadku 50cc wystarczy 1:40), pilnować temperatury podczas jazdy oraz rozgrzewać silnik przed każdą jazdą. Oczywiście docieranie nie ma polegać na jeździe z prędkością 50km/h przed rezonansem, należy silnik trzymać w każdej partii obrotów, lecz nie utrzymywać stałych przez dłuższy czas. W przypadku żeliwnego cylindra procedura jest ta sama, tylko, że musimy docierać dłużej, przez około 500km.
28. Czym różnią się lagi Upside-Down od zwykłych?
Na pewno jak zauważyłeś, lagi USD (upside-down) to odwrócona wersja zwykłych. Takie zawieszenie lepiej wybiera wszelakie nierówności, oraz według wielu osób, poprostu kozacko wygląda.
29. Czy wiatrak komputerowy założony na chłodnice obniży temperature silnika?
Nieznacznie, prawie wcale. Lepszą inwestycją jest oryginalny, który nie dość że pasuje, to ma większe łopatki i szybciej się kręci.
30. Co jeśli nalałem za dużo oleju do skrzyni i się nie wylewa?
Uszczelniacze mogą na tym ucierpieć, zaczną przepuszczać.
Kod: Zaznacz cały
Duzym bledem jest utrzymywanie satnu oleju ponad jego wartosc maksymalna. Nadmiar oleju trzeba usunac, poniewarz w przeciwnym razie moga ulec uszkodzeniu uszczelniacze walu korbowego, lub katalizator w ukladzie wydechowym.
http://www.capri.pl/forum/160700
31. Miałem zdjęte koło i nacisnąłem hamulec, klocki się zacisnęły, co teraz?
Wyjmij klocki, wsadź między tłoczki metalowy płaskownik i śrubokrętem próbuj robić dźwignie, aż się rozejdą.
32. Jaki rozmiar ma ściągacz magneta?
19x1. TUTAJ MOŻESZ GO ZAKUPIĆ
33. Czy w sendzie są opony dętkowe?
W sendach z z kołami na szprychach są dętki, natomiast w kołach odlewanych nie ma.
34. Co daje polerowanie króćca, lub komory korbowej?
Szybszy przepływ mieszanki co wpływa na reakcje na gaz.
35. Ile litrów paliwa zostało kiedy zaświeci się rezerwa?
Około 1,2l.
36. Jak wyprostować kierownicę?
Wsadź kierownicę w imadło i operuj siłą jaką tylko możesz wykorzystać, do środka wsyp piasek aby podczas prostowania nie załamała się na ściankach.
37. Czy końcówka wpływa na osiągi?
Nie, jeśli tylko jest w niej przelot. Końcówka odpowiada tylko za dźwięk.
38. Po co zmieniać płytki membran?
Płytki membrany odpowiadają za odpowiednie zasilanie paliwem cylindra. Otwierane są przez podciśnienie które zasysa paliwo. Po czasie płytki jednak się zużywają i zaczynają odstawać przepuszczając paliwo, należy je wymienić.
39. Dlaczego gaźnik nie reaguje na żadną regulacje?
Jest to spowodowane przez dostawanie się lewego powietrza.
40. Jak wyczyścić wydech od wewnątrz?
Jest wiele opcji, najczęściej stosowane to kret, lub wypalanie benzyną.
TERAZ TAK: sprawy organizacyjne. MOI DRODZY, proszę was, abyście pisali jakie pytania mam dopisać i czy czegoś nie pomyliłem, nie piszcie "fajnie ze zrobiłeś coś takiego" tylko dajcie plusa jak chcecie pogratulować kiedy wyczerpiemy wątek, administrator usunie posty i zamknie temat. Prosiłbym o przyklejenie tematu póki co [/center]